29-09-05

Belonen van afvalligen

Sinds enkele jaren hebben we vrije keuze van electriciteits- en gasleverancier. En met de komst van Telenet, Tele2 en andere telefoonoperatoren zijn we ook niet meer gebonden aan de vroegere monopolist Belgacom.

Ik heb van deze vrije keuzes gebruikgemaakt en heb zowel Electrabel als Belgacom de rug toegekeerd. Blijkbaar moet ik niet de enige zijn en heeft de afkalving van hun marktaandeel een grens bereikt die deze grote spelers wat de diep in het vlees snijdt, want zowel van Belgacom als van Electrabel heb ik voorstelen gekregen om terug te komen.

Bij Electrabel was het een gewoon voorstel voor een gunstiger tarief. Ik heb vernomen dat ook de trouwgebleven klanten dit tarief konden bekomen maar dat ze er zelf achter moesten vragen. Dat bewijst dat een lager tarief wel mogelijk is (en dus al die jaren dat het monopolie bestond ook mogelijk was). Anders gezegd : Electrabel geeft toe wat al zolang geweten is : ze paste abnormaal hoge tarieven toe en verrijkte zichzelf en haar aandeelhouders op de rug van de consument, die toch niet aan hun greep kon ontsnappen. Daarenboven is ze wel bereid om haar tarief te verlagen, maar wie dit niet weet (vooral kansarmen en ouderen) kunnen er niet van profiteren. Een tariefaanpassing naar omhoog gebeurt zonder dat de kliënt erop aandringt, een tariefverlaging daarentegen moet speciaal aangevraagd worden. Daar geldt geen automatisme. Klantvriendelijk is anders.

Bonter nog maakt het Belgacom. Die heeft blijkbaar een callcenter ingehuurd of er zelf een opgericht om de afvalligen te bepraten, want van hen kreeg ik een telefoontje. De dame in kwestie vroeg me of ik nog bij Belgacom aangesloten was, want dat ze anders een heel interessant voorstel zou doen. Ik vroeg haar welk haar voorstel was, maar dat wou ze niet zeggen voor ik op haar vraag geantwoord had. Daarna volgde een ganse discussie. Ik vroeg haar namelijk waarom ze dat voorstel ook niet deed aan degenen die Belgacom trouw waren gebleven en waarom Belgacom die mensen afstrafte met hogere tarieven ipv hen te belonen.

Ik weet dat een callcenter-telefoniste een scenario op haar scherm krijgt dat ze moet volgen en een antwoord op de meest gegeven objecties, maar waarschijnlijk zal mijn vraag er niet tussen gezeten hebben zodat ze niet kon of zelfs mocht antwoorden. Het enige wat ze zei was dat ik een moeilijk mens was en geen rede wou verstaan. En vermits er met mij toch niet te praten was sloeg ze de telefoon in.

Persoonlijk blijf ik echter van mening dat deze maatschappijen hun trouwe kliënten afstraffen met hogere tarieven en de afvalligen belonen met tarieven die ze gemakkelijk aan iedereen zouden kunnen geven maar die ze omwille van een nooit verzadigbaar winstbejag niet willen geven.

Ontrouw wordt dus beloond, trouw afgestraft. Ik kan dan ook maar 1 raad geven : wil je de beste voorwaarden van de markt krijgen, ga dan weg bij deze maatschappijen en zoek de goedkoopste van de markt op. Het zal niet lang duren voor je een tegenvoorstel krijgt dat concurentieel is en dat kan alleen door nog goedkoper te zijn. Concurentie naar beneden toe dus. Je kan er maar wel bij varen.

Daarenboven is dit open bloot toegeven dat goedkopere tarieven mogelijk zijn maar dat ze toch aan de "dommeriken" en de "naievelingen" hogere tarieven blijven aanrekenen het toppunt van perversiteit. Het kapitalisme op zijn best.

Neen, aleen al door deze hypocrisie, dit totaal misprijzen voor de (trouwe) klant, kunnen deze maatschapijen erop rekenen dat ik nooit meer bij hen terugkeer, hoe goedkoop ze ook zullen worden. Ik heb ook nog ergens mijn zelfrespect. Want stel je voor dat ik niet van leverancier was veranderd, maar toch ja had gezegd op het telefoontje, enkel maar om eens te horen waarover het ging. Zie je mijn gezicht al wanneer ik hoor dat iemand die slimmer is geweest dan ik een forse tariefverlaging krijgt terwijl ik, brave klant, ernaast grijp ? Maar waarschijnlijk heeft de marketingafdeling van Belgacom alle contact met de klant verloren en realiseren ze zich zelfs niet welke kaakslag ze hem uitdelen.

Hopelijk wordt het hen betaald gezet.

19:00 Gepost door Dwarsligger | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.