28-12-07

Spoorstakingen

Hebt u ook tot de gelukkigen behoord die op kerstavond niet meer met de trein naar huis konden en dan maar met een overvolle bus en te voet het traject hebben afgelegd ?

Wie de spoorwegen als vervoermiddel gebruikt weet uit ondervinding dat ze wel elke brugdag een excuus vinden om in staking te gaan, is het niet omdat er in de mess teveel zout op de patatten is dan omdat het er juist te weinig is. Kortom elk voorwendsel is goed om een niet in de officiële vakantiedagen  van hun bedrijf opgenomen dag toch lekker thuis te kunnen blijven. En vooral de OVS is hier de grootste misbruiker. Compleet onverantwoord zelfs.

Wie nog zo naïef was om te geloven dat vakbonden een positieve rol spelen in het bedrijfsleven zal na het volgen van het 7-uur journaal op VRT nu wel duidelijk een andere mening toegedaan zijn. Nooit werd duidelijker aangetoond dat de echte reden van de staking gewoon was om op tijd thuis te zijn om kerstmis te vieren. Immers, de woordvoerder van de OVS verkoos in de plaats van zijn leden te verdedigen en de reizigers duiding te verschaffen om geen tijd te spenderen aan een interview met het TV nieuws omdat hij belangrijker zaken te doen had die avond, nl, zo gaf hij zelf toe, bij zijn gezin zijn om kerstmis te vieren.

Waar men bij De Lijn al zeer lang ingezien heeft dat de klant bepaalde verwachtingen heeft naar het openbaar vervoer toe en men dus nachtbussen inlegt om de mensen die uitgaan veilig thuis te brengen, doen de vakbonden van de NMBS juist het tegengestelde : ze bewijzen dat je in onze spoorwegmaatschappij totaal geen vertrouwen kan hebben en zijn op die manier de sterkste propagandisten van het privévervoer.  Dat ze hiermee hun eigen maatschappij ondergraven zal hen worst wezen.

En ja, iedereen is graag op tijd thuis met kerstavond maar wanneer men in toetreedt tot het rijdend personeel van een vervoersmaatschappij weet men zeer goed dat verwacht wordt dat men nu en dan werkt op dagen dat anderen lekker thuiszitten. Dat behoort nu eenmaal tot de eisen van het beroep.

Of wat anders denken van brandweerlui die die avond in staking gaan omdat hun brandweerwagen niet meer gewassen is sinds 14 dagen, verpleegsters die staken omdat de stoel waarop ze moeten zitten te hard is, dokters die staken omdat de ziekenhuisgeur hen niet bevalt enz. Ik weiger dan ook nog verder in dit verband de term staking te gebruiken en zal het kind bij zijn echte naam noemen : het voortijdig afsluiten van de werkdag en het afdwingen van onvoorzien verlof.

Dus stel ik me de vraag wat de betrokken NMBS-mannen ervan zouden denken als ze met oudejaarsavond naar huis gaan, overvallen worden en als de politie hen zou zeggen “sorry mijnheer, maar we zitten vanavond liever bij onze vrouw dan op bureau, dus staken we”. Zou niet in goede aarde vallen denk ik.

Maar de OVS mag dat. En ook de andere vakbonden zorgen regezlmatig voor verlengde weekends voor hun leden. En waarom ? Omdat de NMBS zowat de enige plaats in België is waar de vakbonden zich nog kunnen roeren, elders zijn ze een marginaal verschijnsel geworden. Als ze zich dus willen manifesteren is het daar en nergens anders dat ze in het daglicht kunnen treden, iets wat met de syndicale verkiezingen voor de deur nog vaker zal gebeuren. Want iedereen weet dat de vakbonden een winterslaap houden tot die verkiezingen eraan komen. Op dat moment ziet men hen echter als ratten uit alle reten en kieren tevoorschijn komen en de straat innemen. Een maand nadat de verkiezingen afgesloten zijn zijn ze weer van geen kanten meer te bespeuren.

Ten andere, nu we het toch over de vakbonden hebben. De andere vakbonden kijken nu misprijzend neer op de OVS omdat deze “corporatistisch” zou zijn. Wel waar natuurlijk, maar geef toe, elke vakbond ziet enkel het belang van zijn leden en is dus wel een beetje “corporatistisch”. Daarenboven vertegenwoordigt de OVS-vakbond toch het merendeel van de treinbestuurders en dus, enkel al vanwege het democratisch beginsel, heeft deze vakbond inspraak als het over hen gaat. De andere vakbonden hebben minder recht van spreken want ze vertegenwoordigen minder bestuurders. Deze vakbond uitsluiten is dan ook een aanfluiting van de meest elementaire principes van onze staatsstructuur : "de meerderheid beslist".

 
Waarom ik dit zeg ? Wel in de Standaard van 27/12 las ik volgende passage :

Voor de nieuwe minister van Overheidsbedrijven is de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel geen gesprekspartner...  “'Ik wil voorzichtig blijven met uitspraken tot ik overleg heb gehad met de verschillende partijen. Dat wil zeggen met het management van de NMBS en met de vakbonden. Ik praat met de representatieve vakbonden. De OVS zit niet in het paritair comité. In die zin blijft de lijn van het verleden aangehouden.”

Een ander standpunt kunnen we van deze vrouw niet verwachten. Ze was zelf destijds een belangrijk personnage in het ACV en als zodanig geconditioneerd om de macht van de “klassieke” vakbonden te bestendigen.

Wie nu nog niet begrijpt hoe ondemocratisch deze organisaties zijn zal het nooit begrijpen denk ik. Zoals ik in een vorig artikel al zei bestaat er in België geen vakbondsvrijheid maar wordt de macht gewoon gedeeld en solidair bestendigd door de “Grote Drie”.  Onmogelijk om een andere vakbond door te duwen, hoeveel leden die ook heeft. Want het selecte clubje van de nationale arbeidsraad laat geen nieuwe leden toe. Je bent immers niet representatief (zegt Vervotte) als je niet in de NAR zit maar je komt er maar in als de andere vakbonden je lidmaatschap aanvaarden, wat nooit gebeurt. Wie deelt er nu macht met een nieuwe concurrent ? Niemand toch ?

In België heeft een vrije vakbond zoals Solidarnosc dan ook geen enkele kans, de syndicale macht is hier immers nog beter afgeschermd dan in het communistische Polen, tegen alle hoogstaande democratische principes in.

Om kort te gaan : het potje van de vakbonden stinkt en het stinkt niet weinig ook.

18:22 Gepost door Dwarsligger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Stank Dag Dwarsligger, het potje van de spoormannen stinkt inderdaad!

Gepost door: Vrijdenker | 06-01-08

Reageren op dit commentaar

bija 2 jaar later... Bij 't spoor hebben ze de gewoonte allerlei reeksen te maken zodat men een heel jaar kan zien hoe men waar moet werken en in welke shift (althans bij 't rijdende personeel) deze reeksen worden onderbroken door om de 15 weken 3 weken buiten reeks te staan zodat men daar de uren kan veranderen tot de dag voor de werkdag...allemaal dingen die men zeer goed weet als men bij 't spoor gaat werken. Wat minder gezegd wordt is dat deze diensten altijd rond de 15 december veranderen. Op zichzelf ook niets mee mis als men deze nieuwe diensten een maand op voorhand uithangt zodat iedereen kan zien hoe men met de feestdagen moet werken....Als men deze nieuwe lijsten pas de 15de mededeelt om dan nog tem de 23ste veranderingen aan te brengen is het zeer frustrerend voor het personeel.....
't Enige dat't personeel vroeg omdat ze niet tijdig met hun diensten klaar waren gekomen was de oude diensten tot half januari te laten lopen zodat iedereen zou weten hoe men moet werken met de feesten.....
Dat de reizigers daar de dup van worden en zeker met de feestdagen vinden wij allen immers erg.
En als 1 machinist het beu is en net gesyndikeert is bij de OVS en deze laat zijn machien staan, volgt een kettingreactie en valt heel Belgie stil, ook al willen er andere wel verder werken....we zijn niet allemaal dwarsliggers.

mvg

Gepost door: alex | 27-12-09

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.