01-01-14

Fotomodellen 2 : Valkuilen

Wie Is Te Vertrouwen ?

Op een andere pagina vind je raadgevingen hoe je je carrière moet opstarten, hieronder geef ik je enige tips hoe je goede en slechte fotografen uit elkaar kan houden.

Hoed je voor de "Internetfotografen" 

Veel meisjes lopen alle mogelijke agentschappen en fotografen af die ze op het net vinden, maar geraken geen stap vooruit omdat het enige wat ze hopen is “ontdekt” te worden. Onnodig te zeggen dat er zoveel meisjes zich op het net aanbieden dat geen enkel agentschap zich ermee bezig houdt om al deze sites af te zoeken.

Daarenboven is het er deze fotografen vaak niet te doen om mooie foto's te maken. Hun hoofddoel is zoveel mogelijk meisjes voor hun camera te krijgen en ze op hun site te kunnen zetten. Kwestie van hun jachtregister uit te breiden.

Vaak nemen ze dan ook nauwelijks de tijd voor hun model. Een sessie van één tot anderhalf uur is courant. Regelmatig ook werken ze met 2 meisjes tegelijk. Dat is pikanter natuurlijk.

Komt daar nog bij dat die “internetfotografen” amateurs zijn, met elk hun eigen stijl, maar vooral, bijna allen enkel en alleen geïnteresseerd in glamour of erotiek. Meisjes die dus via deze kanalen werken hebben massa’s lingerie, badpak en eventueel bedekt topless of naakt, maar geen enkele foto met “wat meer kleren aan”, ofwel zijn ze wel gekleed, maar in spannende topjes, of nog in dagdagelijkse kleding. Maar ze hebben geen enkele serieuze “fashionfoto”, geen enkele foto in avondkledij, geen “reclamefoto’s", geen "geïnspireerde" foto’s, niets van dat alles.

Geen enkele van die "fotografen" zal hen echter ook maar iets coachen en zeggen dat poseren in de kleren waarmee ze naar school gaan of in de weekend rondlopen geen goed idee is. Ze moeten diversiteit brengen in hun kleding. Maar hoe het doen, waar ze tekortschieten, dat zeggen die mannen niet, laat staan dat ze het zelf weten of dat het hen ook maar in de verste verte interesseert.

Je kan deze foto's dan ook niet gebruiken in je book omdat ze "allemaal dezelfde zijn". Neem een willekeurige foto en je ziet een meisje in badpak of lingerie rechtopstaand, soms in een of ander vervallen decor (een fabrieksgebouw bv), de benen wat uiteen recht in de camera kijken. Duidelijk denk ik : enkel het schaarsgeklede meisje interesseert hen. Aan decor, laat staan houding en accessoires wordt geen tijd verloren. Voor iemand die wil starten compleet verloren tijd.

De meisjes staan er te staan, mooi te zijn en ze kijken recht in de lens met een totaal nietszeggende blik, behalve dan "voilà, hier sta ik, trek nu maar". Expressie ontbreekt volledig. Er is ook geen enkele fotograaf die hen attent maakt op hun gebrek aan uitdrukking, laat staan dat hij het zelf ziet. Hij is immers teveel bezig met de kadrering, hoe de lichtval op het meisje zit enz. Kortom : technisch zijn het meestal goede foto's maar ze zijn leeg, ze zeggen niets, er ontbreekt "een verhaal".

Foto 1 toont Sandra met kleding A. Foto 2 toont Sandra in dezelfde kleding en in dezelfde locatie, maar anders geposeerd. De derde foto toont Sandra in dezelfde kleding in een iets andere locatie en anders geposeerd. De vierde foto ... Je begrijpt wat ik bedoel.

Of nog : op foto 1 zie je Sandra in outfit A. Op foto 2 zie je Sandra in een andere outfit en een andere houding. Op foto 3 zie je Sandra met nog een ander pakje aan op een andere locatie en iets anders geposeerd. Enzovoort. Je snapt het al. Of misschien ook niet. Op je foto’s moet je er eigenlijk alles behalve als een model uitzien.

De foto’s moeten Sandra tonen die een bepaalde rol speelt, niet Sandra die een bepaalde “look” heeft. Met enkel van kleding wisselen leer je niets en bewijs je niets. Je moet jezelf verkopen als iemand die een andere rol kan spelen, niet als iemand die andere kleding kan aandoen. De kijker moet als eerste impressie van je foto hebben, dat deze over een zakenvrouw gaat of over een jonge moeder, of over een dokter of …welke rol je ook speelt in die foto. Bijzaak is dat het een foto is waar Sandra op staat.

Internetfotografen proberen niet enkel zoveel mogelijk meisjes te lokken, gezien fotografie hun hobby is zullen ze proberen de "meest gewillige" meisjes meerdere keren opnieuw te vragen. "Want ze zijn toch zo goed". De meisjes voelen zich natuurlijk gevleid. Denk eens aan : een fotograaf die hen terugvraagt, dus moet hij toch wel zeer tevreden zijn met hen. Wat ze vergeten is dat die man toevallig een dag dat hij eens graag zou fotograferen niemand nieuws heeft, of niemand die zich voor die dag zelf heeft aangeboden. Ze nemen dan maar contact op met haar om een verlofdag door te kunnen brengen op een aangename manier. Infeite zijn deze meisjes dus gewone stoppen om een gat te vullen.

De foto’s van die amateurs zijn tegenwoordig ook altijd gemaakt met een elektronische camera. Vaak een duur ding, met veel megapixels, maar om veel foto’s op hun schijfje te krijgen tijdens het fotograferen en ook om ze op internet te krijgen worden deze beelden zwaar gecomprimeerd. Compressie betekent echter kwaliteitsverlies. Zelfs al krijg je er een afdruk van, voor een portfolio moet deze toch 20-30 zijn, en deze maat is met een gecomprimeerd origineel niet meer voldoende scherp. Een serieus fotograaf werkt ook nu nog wel eens analoog, regelmatig in zwart/wit of anders via dia’s.

Wil je dus serieus werken, blijf weg van die fotografen. Of neen : ga bij zoveel mogelijk verschillende langs en eis dat ze een gans gamma foto’s maken, van avondkledij tot lingerie. Dan doe je ervaring op. Neem reclamefoto's mee die je mooi vindt en zeg dat je die wil uitproberen. Kortom : zorg dat je er iets uit leert !

Ga nooit in op vragen van fotografen die je terugvragen “omdat je zo goed was”. Ze zijn gewoon op zoek naar een model omdat ze nog eens zin hebben in een sessie. Maar je komt bij dezelfde fotograaf terecht, met dezelfde types van foto’s, vaak zelfs in hetzelfde decor. Is het echt een goede fotograaf, die je vorige keer goed hielp dan kan je natuurlijk teruggaan. Misschien maken jullie weer een totaal ander type foto's.

Je kan hem toestaan om enkele van jouw foto’s op zijn site te zetten, maar stel voorwaarden :

  • Je mag de toelating altijd intrekken
  • Hij mag er geen foto’s van stripteaseuses, porno- of sex-modellen, en dergelijke opzetten. Het is voor jouw reputatie immers nefast wanneer je hier tussen staat. Want de site krijgt er een “bepaalde reputatie” door in serieuze fotografenkringen, en die straalt op jou af. Het moet dus een serieuze site blijven.
  • De foto’s moeten vrij te bekijken zijn. Het is natuurlijk prettig dat ze enkel tegen betaling kunnen geconsulteerd worden, maar niet iedereen is bereid te betalen om je in avondjapon te kunnen zien. Om dus betaling te lokken moeten er veel schaars- of ongeklede dames op staan. Serieuze fotografen weten dit, en dus is ook nu weer je reputatie naar de bliksem.
  • Laat nooit topless of naaktfoto’s toe voor publicatie op internet, hoogstens smaakvolle lingerie of glamour.

Begrijp me nu ook niet verkeerd. Er lopen goede amateurs rond en je kan die ook op internet vinden. Vaak zijn ze lid van een fotoclub waar ze regelmatig exposeren, je ziet dat ze werk maken van hun foto's, niet enkel technisch maar ook qua inhoud. Als je je ogen wat opendoet zie je dadelijk het verschil. Poseer gerust bij die mannen (of vrouwen), en heb geen schrik van er ook terug te gaan als ze je vragen. Je zal er je tijd niet verdoen, integendeel, je kan er veel leren.

Agentschappen

Wat een modellenbureau doet

Een goed modellenbureau of agentschap moet je eigenlijk zien als een soort van uitzendbureau. Ze bemiddelen en behartigen de belangen van hun klanten EN hun modellen. De inkomsten van een bureau bestaan uit een vast percentage van het honorarium dat de opdrachtgever via het modellenbureau aan het model betaalt. Daarom heeft een modellenbureau er belang bij dat een model zoveel mogelijk opdrachten krijgt. Immers aan een model dat niets doet verdiend een bureau geen cent. In principe kun je jouw bureau als je zakenpartner beschouwen. Het neemt je niet in dienst maar probeert je aan haar klanten te 'verkopen'. Jij levert jouw uiterlijk en je inzet terwijl je bureau zich bezighoudt met haar deskundigheid en ambitie om opdrachten voor je binnen te halen.

Bovendien houdt een bureau zich bezig met de administratieve kant van het modellenwerk. Zij controleren alle opdrachten, kijken of er toeslagen van toepassing zijn op je normale honorarium, geven de voorwaarden van de boekingsovereenkomsten door en handelen de financiële zaken met de opdrachtgevers af. Zo houdt een bureau bijvoorbeeld ook bij hoelang advertenties of commercials van een opdrachtgever lopen. Als die bijvoorbeeld langer blijven circuleren dan was afgesproken zal de opdrachtgever het betrokken model extra geld moeten betalen.

De taken die een goed modellenbureau verricht zijn niet onaanzienlijk. Een goede wisselwerking tussen model en bureau is dan ook van groot belang. Bovendien zal een goed bureau je - naast adviezen over haarstijlen make-up en dergelijke - ook behulpzaam zijn om je eerste aanloopkosten zoals presentatiefoto's en indexkaarten te bekostigen. Die kosten worden doorgaans in de eerste opdrachten verrekend.

Toch is het niet zo dat wanneer je aangenomen wordt bij een bureau, je ook kan rekenen op stapels opdrachten. Garantie op modellenwerk kun je niet krijgen. Dat is ook wel begrijpelijk want er zijn meer modellen dan dat er werk is. Het kan vele castings of testshoots duren voordat je eerste 'modellen boeking', je eerste opdracht een feit is.

Een opdrachtgever, bijvoorbeeld een art-director van een reclamebureau, geeft de profielschets (beschrijving) van wat hij zoekt aan het agentschap. Deze zoekt dan in haar eigen bestand en plaatst eventueel een oproep. De geselecteerde kandidaten worden naar het reclamebureau gestuurd voor de go-see of de casting. Het is dus de opdrachtgever en hij alleen die  beslist.

Wat een agentschap wel kan doen is een bepaald persoon "pushen" (er een positief oordeel over geven en naar voren schuiven).

Opletten met slechte agentschappen !

Hoed je dus voor agentschappen die je verhalen opdissen over glamour, veel werk, catwalks over gans Europa, ... Zeker voor een klein bureautje in de provincie is dit pure larie.

Geloof ook niet in agentschappen die massa's modellen hebben of beweren te hebben. Dat kan immers 3 zaken betekenen :

  • ze nemen werkelijk iedereen aan 
  • ze kunnen nooit genoeg volk in dienst hebben om die massa werk die dat meebrengt serieus uit te voeren.
  • Je verdrinkt gewoon in hun aanbod, je zal nooit voldoende opvallen om uitgekozen te worden.

Blijf ook weg van fotografen of bureau's die werken met een gratis internet website adres (genre Tripod, Freeservers, ...). Een serieus modellenbureau betaalt voor zijn site en heeft een eigen domein. En een modellenbureau dat werkt met emailadressen zoals hotmail of iets dergelijks, getuigt meestal ook niet van een solide onderneming.

De meeste agentschappen hebben zelfs nauwelijks of geen klanten. Deze "slechte" agentschappen krijgen hun inkomsten immers vooral uit 4 bronnen :

  • Lessen geven. Zogezegd gaan de lessen over fotomodel en catwalk, maar in realiteit zal je nooit poseren tijdens een les. Je leert enkel iets wat van verre op "defileren" moet lijken. Daarna heb je een examen waar iedereen doorgeraakt, met de plaatselijke beenhouwer en bakker, of een meisje van het vorige jaar in de jury en met een prachtig maar totaal waardeloos "diploma" als resultaat. Omdat verkopen van lessen een zeer belangrijke inkomstenbron is zullen ze ook niemand weigeren. Iedereen wordt aanvaard en toevallig is hun topmodel juist even klein, dik, lelijk als het meisje dat om inlichtingen komt. Dit zit al lang te hopen dat ze zoiets te horen zal krijgen, is in de hoogste hemel dat ze nu eindelijk een agentschap gevonden heeft dat haar ook een kans geeft en ze dokt met veel plezier de 500 of meer euro neer die haar voor de lessen gevraagd worden.   
  • Sessies verkopen. Bijna al deze agentschappen hebben een akkoord met een of andere fotograaf (soms zelfs een amateur) waar ze je heen sturen voor een zeer dure sessie en een "book" dat gewoonlijk totaal onbruikbaar is. De gemaakte foto's zijn immers meestal van het allerlaagste niveau en geven totaal geen blijk van enige kunstzinnige inspiratie, laat staan dat ze het model de kans geven haar capaciteiten ten toon te spreiden. Er wordt nauwelijks van kleding, type foto of van decor gewisseld en helemaal niet van haarstijl of maquillage. En tonen wat een model in haar mars heeft is toch nog altijd het eerste doel van book en setcard. Het agentschap krijgt een premie voor elk meisje dat ze doorsturen. Ze zullen dan ook niet aanvaarden dat je je eigen foto's gebruikt of dat je bij een ander fotograaf gaat, want dan zien ze geen geld binnenkomen. Daarenboven wordt een book samengesteld in de loop van de carrière, met verschillende fotografen, visagisten, enz en zeker nooit in 1 sessie !
  • Drukken van setcards, ... Hier krijgt het agentschap ook weer zijn percentje
  • Inschrijvingsgeld vragen om in "het book" van het agentschap opgenomen te worden. Wanneer je vraagt om dit in te zien is het meestal juist in herdruk, of is het enkel een blad met slechte foto's in postzegelformaat, of een klein boekje dat nauwelijks iemands aandacht trekt. Het is immers niet bedoeld om ooit door een klant geconsulteerd te worden, het moet enkel naieve modellekes lokken. En als je dan ziet wie ze allemaal opgenomen hebben moet je al ziende blind zijn om niet te begrijpen dat het enkel om verkoop van "ruimte" gaat. Maar je betaalt er al snel enkele tientallen euro voor.

Iedereen kan en mag namelijk een "modellenagentschap" oprichten. Er zijn geen normen. Bijna al deze agentschappen gaan dan ook maar enkele maanden mee. Na een jaar, maximum 2 hoor je er niets meer van en opdrachten krijg je nooit. Niemand werkt er immers mee en hun enige inkomstenbron is verkopen. Ze teren puur op de naiviteit van would-be modellen.

Laat je niet afleiden door mooie foto's tegen de muren. Deze agentschappen schrikken er niet voor terug foto's op te hangen van modellen die ze niet vertegenwoordigen. Vraag daarom steeds naar bestaande modellenboeken en de compo's van de meisjes die aan de muur hangen.

Vraag ook naar een lijst met klanten. Een serieus bureau is trots op de klantenkring, en zal er geen moeite mee hebben om dit soort informatie te verstrekken. Bel genoemde klanten op om te vragen hoe vaak ze modellen van dit bureau ingehuurd hebben. Vraag ook namen van modellen die bij hen ingeschreven zijn. Bel ze op en vraag hoe vaak ze al via dat agentschap een opdracht gekregen hebben. En volsta niet met 1 naam, vraag er minstens 5. Als men er omheen draait ga dan naar een ander bureau, er zijn er genoeg en ze willen allemaal succes.

Een bureau wil geld verdienen door jou succesvol te bemiddelen. Daar mogen ze best iets in investeren, het komt dubbel en dwars terug. Wie jou veel geld laat betalen om je te bemiddelen of zoals ze zeggen "om uit de kosten te komen" is alleen uit op je geld en doet verder weinig om je aan het werk te krijgen.

Vergeet ook niet dat inschrijven geen dienst aan jou is, het komt enkel het bureau ten goede. Zij kunnen tenslotte niet bestaan als niemand zich komt inschrijven en dan blijven ook de opdrachtgevers weg.

 

VUISTREGEL IS: Zodra een bureau inschrijfgeld vraagt of je verplicht een fotoserie bij of via hen te laten maken, kun je beter metéén weg gaan.

En bedenk ook goed: een bonafide bureau hoeft ÉCHT geen advertenties te plaatsen om aan modellen te komen.

Bij wie mogen we dan nog wel gaan ?

In de eerste plaats moet je weten wat je zoekt : mooie foto's of een carrière als model. Wil je enkel mooie foto's dan kan je de internetfotografen afdweilen.

Wil je echter een carrière als model beginnen dan moet je op zoek gaan naar een goed amateurfotograaf. Maar daar kom ik nog terug in mijn pagina over een carrièrestart.

In alle geval, denk niet dat je door bij amateurs de deur plat te lopen ooit in Milaan op de catwalk zal staan. Het kan helpen onder bepaande voorwaarden, maar je moet vooruit, je mag niet in dat milieu blijven ronddraaien. Want je kan er alleen maar tijd verliezen.

18:45 Gepost door Dwarsligger in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.